arrow_drop_up arrow_drop_down
Automation marketing met Mailchimp
15 april 2021 
4 min. leestijd

Automation marketing met Mailchimp

Vraag jij je ook af of automation marketing mogelijk is met Mailchimp? Bied een e-mailprogramma als Mailchimp de mogelijkheid om de mailings te automatiseren?

Deze twee vragen kwamen bij mij op en ook bij een aantal ondernemers in mijn netwerk. Dus ik ben het gaan uitzoeken zodat je kunt besluiten of automation marketing via Mailchimp iets voor jou is.

Wat is marketing automation?

Heel simpel gezegd is het doel van automated e-mails dat je de juiste content naar de juiste mensen stuurt op het juiste moment. Wanneer je dit met als doel doet om iets te verkopen is het belangrijk dat je die mensen in een serie van e-mails meeneemt in een reis van lead (wanneer iemand bijvoorbeeld zich heeft ingeschreven voor een nieuwsbrief, of een brochure heeft gedownload) tot een aankoop. Marketing automation is dus het juiste bericht, op het juiste moment naar de juiste mensen sturen met als doel om iets te verkopen of je contact aan te zetten tot een actie.

Zo’n serie mails kan bestaan uit mails die in een bepaalde volgorde en na bepaalde triggers en met bepaalde tussenpozen naar jouw potentiele klant worden gestuurd. Alles heeft dus te maken met inhoud, timing en segmentatie.

Waarom zou je automatische mails willen versturen?

Als een tool, zoals Mailchimp, het werk voor jou kan doen, waarom niet. Automatisch hoeft niet per direct onpersoonlijk te zijn. Heel vaak krijg je een automatisch verstuurde mailing in je inbox die er uitziet alsof iemand deze vanochtend heeft zitten typen aan jou. In werkelijkheid is deze mail misschien wel een maand geleden geschreven en niet specifiek aan jou als persoon maar aan jou als doelgroep. Je kunt je mails met bijvoorbeeld mergetags en door te segmenteren persoonlijk maken. Je moet dus weten wie je doelgroep is en hier specifiek voor schrijven.
Op deze manier bouw je en onderhoud je op een automatische manier de relatie met je contacten.

Op een rijtje waarom je marketing automation kunt gebruiken:

  • Leer meer over je contacten
  • Segmenteer je contacten nauwkeuriger door het gebruik van tags
  • Verbeter je segmentatie
  • Meer dynamische, betrokken en relevantie interactie met je contacten.

Hoe werkt automation technisch gezien?

Het woord zegt het al, het is de bedoeling dat deze mail automatisch worden verstuurd. Je kunt natuurlijk ook handmatig elke keer een mail sturen naar een iemand die iets wilt downloaden of opvragen en daarna ze elke keer een losse mail blijven sturen. Maar er zijn nu veel handige software tools die je kunt inzetten die dit allemaal voor jou kunnen doen.

Dit zijn een aantal softwareprogramma’s die ik heb gevonden en waarvan ik weet dat er automated mails mee kunt versturen:

  • LaPosta (NL, gratis tot 2000 contacten)
  • autorespond (NL, compleet betaald marketingplatform)
  • Spotler (NL, betaald)
  • Mailchimp (gratis single automated mails, betaald customer journey)
  • Active Campaign (US) / Mailblue (NL, betaald)
  • Mailjet (betaald)
  • Get respons (compleet betaald marketingplatform)
  • Mailerlite (gratis tot 1000 contacten)

Als Mailchimp expert heb ik voor nu alleen specifiek gekeken naar de automatische mails en de Customer Journeys van Mailchimp. Maar ik begrijp de voorkeur voor een Nederlandstalige dienst en dan ook direct met een Nederlandstalige support. LaPosta ziet er goed uit en is gratis te gebruiken tot 2000 contacten. Mailerlite is gratis tot 1000 contacten en daar heb ik goede automated mails van voorbij zien komen bijvoorbeeld van PorteRenee.

Wil je graag dat ik een bepaalde tool tegen het licht houd, laat het mij vooral weten via info@saskiasmit.nl!

Hoe zet je automated mails in?

Zoals gezegd, gebruik ik als Mailchimp expert natuurlijk Mailchimp als voorbeeld. Een serie automatische mails start bij een startpunt oftewel een trigger. Dit kan bijvoorbeeld een aanvraag voor een gratis download zijn of een de inschrijving voor de maandelijkse activiteitenmail. Vanaf dat punt gaat jouw contact op reis op basis van hun betrokkenheid klant: komt de mail aan, opent het contact de mail en klikt deze persoon op een link. Naar aanleiding hiervan stuur je steeds meer toegespitste mails. Automatisch want de verschillende interacties triggeren de volgende stap in de customer journey van jouw contact. Deze reis leidt uiteindelijk naar je doel, bijvoorbeeld een aankoop.

Mailchimp onderscheidt de volgende stappen in de customer journey:

  • Starting points
  • Rules and actions
  • End points

Startpunten

Het punt wie, wanneer en hoe je serie mailings start, wordt bepaald door een aantal voorwaarden. Afhankelijk van het soort Mailchimp abonnement dat je hebt kunt tot drie verschillende startpunten toevoegen aan elke klantreis. Je kunt startpunten op basis van datum toevoegen maar ook een API intergratie is mogelijk. Hierdoor is bijna alles te koppelen met Mailchimp. Denk aan webshops of apps.

Regels en acties

Met regels kun je het tempo van de te nemen stappen bepalen. Bepaal wanneer en hoe een contact deze stap maakt. Regels bepalen dus het juiste moment.
Deze drie regels vind je binnen de Customer Journey bouwer van Mailchimp:

  • If / Else – aftak punten
  • Wait – Wachten
  • Delay – Uitstellen

Met acties kun je de juiste content aan de juiste mensen sturen

Twee acties:

  • Send email – stuur een mail
  • Add or remove tag – verwijder een tag of voeg een tag toe

Eindpunten

Een eindpunt is een bestemming binnen een API waar vanuit je informatie ontvangt of waarnaar je informatie toestuurt. Dit kan op basis van bezoekersinformatie van je app of je website of op basis van een actie.

Automation kun je ook inzetten om je CRM binnen Mailchimp te updaten. Op basis van het bedrag en de betrokkenheid kun je automatisch tags toewijzen aan je relaties. Bijvoorbeeld wanneer iemand een mail heeft geopend over een specifieke voorstelling of een kaartje heeft gekocht voor een bepaalde tentoonstelling kun je ze een tag meegeven, waardoor je deze relaties de volgende keer bij een soortgelijke voorstelling of tentoonstelling een hele gerichte mail kunt toesturen. Dit werkt natuurlijk conversie verhogend!

Photo by Clemens van Lay on Unsplash

Reactie plaatsen
Cookiegebruik