screenshot automated mails Mailchimp gratis versie

Hoe verstuur je automated mails via Mailchimp?

Wanneer je een gratis account hebt bij Mailchimp kan je in principe alleen een 'singel automated mail' versturen zoals een welkomstmail die je automatisch kunt versturen zodra iemand zich op jouw lijst aanmeldt. Dit is niet hetzelfde als bijvoorbeeld de welkomstmail die onder je formulieren staat. De automated welkomstmail kun je helemaal zelf vormgeven en de inhoud ook aanpassen.

Automatische mailings

Op de pagina Automations staat de knop Create met daaronder de optie Classic Automations. Wanneer je hiervoor kiest, krijg je onder 'Create an Automation Email' de opties voor
  • mail je nieuwsbriefleden wanneer ze zijn getagd
  • Verwelkom nieuwe aanmelders
  • Stuur een mail op iemands verjaardag
  • Stuur een mail wanneer je een blog hebt gepubliceerd
  • Stuur een antwoord wanneer een contact zijn of haar gegevens heeft aangepast
  • Maak een Bedank pop-up wanneer iemand zich heeft aangemeld
Voor wanneer je een webshop aan Mailchimp hebt gekoppeld:
  • Bedank je nieuwe klanten
  • Beloon je trouwe klanten
  • Verstuur een mail als iemand zijn winkelmandje is vergeten
  • Verstuur bestellingsmails via Mailchimp (transactional email)
  • Vraag automatisch om reviews 
  • Reactiveer je klanten die al een tijdje niet in je shop zijn geweest.
Of al deze opties mogelijk zijn en blijven in de gratis versie, is de vraag.



Automatische blog updates

Bovendien is het mogelijk om automatisch een mail de deur uit te doen wanneer je een nieuwe blog hebt gepubliceerd. Een voorwaarde hiervoor is dat jouw website een rss-feed url (bijv. saskiasmit.nl/feed) moet hebben die je in de 'share blog updates' automated mailing van Mailchimp kunt plaatsen. Je kunt dan aangeven wanneer je de update wilt versturen en hoe vaak: elke dag of 1 keer week. Wanneer je geen blogs post op je website, gaat er ook geen mail uit.

Customer journey

Nieuw (sinds oktober 2020) bij Mailchimp is de mogelijkheid om een customer journey, of in goed Nederlands een klantreis, te maken. Dit kan via de menu-item Automation. Bij de gratis versie krijg je een preview van hoe je zo'n funnel bouwt. Je bepaalt hiervoor wat het startpunt is van de reis van jouw klant; een aanmelding voor jouw lijst, een tag, een verjaardag en als je je webshop aan Mailchimp heb gekoppeld: een verlaten winkelmandje of de aanschaf van een specifiek product. Je kunt 'if/else', wacht en uitstel momenten in bouwen. Je kunt klanten automatisch een tag meegeven wanneer je een bepaald traject hebben doorlopen.
Maar voor de customer journey heb je een betaald abonnement nodig van minimaal €13,- per maand.

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down