Mailchimp lijst opschonen

Hoe pas je contactgegevens aan in je mailinglijst?

Het volgende antwoord stuurde ik een klant die vroeg hoe je een e-mailadres verwijderd of wijzigt in Mailchimp als je deze als foutmelding hebt teruggekregen in je mailbox.

Via je de rapporten van je verstuurde nieuwsbrief of campaign kun je zien bij welke contacten je mailing wel of niet is aangekomen. In deze lijst zie je soft bounce en hard bounce staan.

Soft bounce

Soft bounced betekent dat de mailserver van de ontvanger het nog aan het proberen is om de mail af te leveren. De oorzaak van de bounce, de reden waarom de mail niet in de inbox van je relatie is aangekomen, kun je tot 30 dagen nadat je campaign is verstuurd nog bekijken. Hieruit kun je wellicht opmaken wat de reden voor de bounce is. Bij een soft bounce is dit vaak dat de mail als spam wordt aangemerkt, maar een volle inbox kan ook een mogelijkheid zijn. De mailserver van Mailchimp blijft dan nog wel proberen om de nieuwsbrief af te leveren. In dit artikel geef ik tips hoe je dit kunt verhelpen.

Maar een andere reden kan ook zijn dat er een typefout in het mailadres staat. Wanneer het gaat om een soft bounce kun je het contactprofiel openen en aanpassen.

Wanneer het de mailserver niet lukt om de mail af te leveren dan wordt het mailadres gezien als een hard bounce en van je lijst opgeschoond. Mailchimp laat zeven soft bounces to als er geen activiteit vanuit de aanmelder is geweest op je mailings. Wanneer deze wel activiteit heeft vertoond, dus een mail geopend en op een link klikken dan zijn er 15 soft bounces mogelijk. Naast het aanmerken als spam is het ook mogelijk dat de mailserver van de ontvanger tijdelijk niet bereikbaar was.

Wanneer je een foutmelding in je inbox krijgt, kun je het contact opzoeken via je audience. Vervolgens klik je  op 'view profile' en hier wijzig je de gegevens van het contact.

Hard bounce

Een hard bounce heeft betekent dat de mail helemaal niet is aangekomen. Het contact is hiermee automatisch opgeschoond en is permanent van je mailinglijst af. Dit kan komen doordat de mail aangemerkt is als spam door de mailserver of omdat het e-mailadres niet klopt. Als het adres is opgeschoond, kun je het niet meer aanpassen. Weet je zeker dat het e-mailadres juist was dan kan je het contact ook niet meer handmatig toevoegen. De enige optie is dan om het contact zichzelf opnieuw te laten inschrijven voor je lijst. 

Voor een schone lijst en om te zorgen dat de afleverbaarheid van de mailings goed is, is het zaak dat je de e-mailadressen van je contacten zo up-to-date houdt.

Audience up to date

Stel je werkt voor een evenement of een organisatie die maar een paar keer per jaar een mailing stuurt. In dit geval kun je ervoor kiezen om je regelmatig je contacten te vragen om bevestigen dan ze nog steeds jouw mailings willen blijven ontvangen. Oude of niet meer geldige e-mailadressen waar al een tijdje niet meer naar is gemaild, kunnen leiden tot hoge bounce rate, spam klachten en uitschrijvingen. Hoge bounces rates en spam klachten halen de afleverbaarheid van je mailings weer omlaag. Dus een schone en up-to-date lijst zorgt voor een gezond Mailchimpaccount.

Veel adressen op je lijst is leuk, maar actieve contacten is nog veel beter. Je kunt dus een keer in de zoveel tijd vragen aan je contact of ze nog je nieuwsbrief willen blijven ontvangen.

Mailchimp raadt hiervoor de volgende procedure aan:
Zo’n bericht waarin je vraagt om een herbevestiging kunt het beste buiten Mailchimp om versturen. Hiermee bescherm je verzend reputatie bij Mailchimp. Wanneer je een herbevestigingsmail stuurt naar niet active aanmelders van je lijst kan die een rode vlag triggeren bij de Compliance Team van Mailchimp.

Wat je doet is een export maken van je audience en schrijf daarna in bulk de niet-actieve contacten uit. Vervolgens mail je die uitgeschreven contacten via Gmail of Outlook of een ander mailprogramma de link naar je inschrijfformulier. 

Let op: Plak de e-mailadressen in het BCC veld.


 Natuurlijk met een goede tekst erbij waarom je dit doet. Je kunt er een voorbeeld van je nieuwsbrief meesturen of een goede reden waarom het heel handig is om jouw mailing te blijven ontvangen.


Photo by Crema Joe on Unsplash  

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down