
Hoe verstuur je automated mails via Mailchimp?
Wanneer je een gratis account hebt bij Mailchimp kan je in principe alleen een 'single automated mail' versturen zoals een welkomstmail. Deze verstuur je automatisch zodra iemand zich op jouw lijst aanmeldt. Dit is niet hetzelfde als bijvoorbeeld de welkomstmail die onder je formulieren staat. De automated welkomstmail kun je helemaal zelf vormgeven en de inhoud ook aanpassen.
**Update januari 2023**
Classic automation Is alleen nog maar beschikbaar als je binnen je gratis account al eerder een classic automation had gemaakt. Hiermee kan een enkele mail versturen zoals een welkomstmail of een verjaardagsmail. Wanneer je dit dus niet eerder hebt gedaan, is de optie voor bijvoorbeeld een enkele geautomatiseerde welkomstmail niet meer mogelijk bij een gratis account. Hiervoor moet je dus upgraden (aff.) om gebruik te maken van de Customer Journeys of Automations in Mailchimp.
Mocht je een gratis account hebben en al eerder een poging hebben gedaan om een classic geautomatiseerde mail te maken, dan heb je dus geluk. Je kunt deze feature dan nog steeds blijven gebruiken. En je kunt er een enkele automatische e-mails mee versturen.
Automatische mailings
Op de pagina Automations (ook wel Customer Journeys genoemd) staat de knop 'Build from Scratch' of 'Choose Pre-build Journey'. En als je al eerder gebruik heb gemaakt van een Classic Automation staat daaronder deze zin: 'Looking for our old automations builder? Check out Classic Automations'. Wanneer je hiervoor kiest, krijg je onder 'Create an Automation Email' de opties voor:
- Mail je nieuwsbriefleden wanneer ze zijn getagd.
- Verwelkom nieuwe aanmelders.
- Stuur een mail op iemands verjaardag.
- Stuur een mail wanneer je een blog hebt gepubliceerd.
- Stuur een mailing wanneer je contacten zijn getagd.
- Stuur een antwoord wanneer een contact zijn of haar gegevens heeft aangepast.
Voor wanneer je een webshop aan Mailchimp hebt gekoppeld, kun je de volgende mails automatiseren met Mailchimp:
- Bedank je nieuwe klanten.
- Beloon je trouwe klanten.
- Verstuur een mail als iemand zijn winkelmandje is vergeten.
- Verstuur bestellingsmails via Mailchimp (transactional email).
- Vraag automatisch om reviews.
- Reactiveer je klanten die al een tijdje niet in je shop zijn geweest..
Of al deze opties mogelijk zijn en blijven in de gratis versie, wanneer je dus al eens eerder een Classic Automation hebt gemaakt, is de vraag.
Wanneer je een nieuw gratis account hebt of een oud gratis account maar nog nooit iets met Classic Automations hebt gedaan, is deze optie er al niet meer.
Bovenstaande video is inmiddels hierdoor achterhaalt maar laat nog steeds zien wat de handelingen zijn en de mogelijkheden zijn van een Customer Journey binnen Mailchimp. Met een gratis account kun je nu niet meer 'spelen' met een Customer Journey, hiervoor moet je al upgraden (affl.).
Automatische blog updates
Het is ook mogelijk om automatisch een mail de deur uit te doen wanneer je een nieuwe blog hebt gepubliceerd. Een voorwaarde hiervoor is dat jouw website een rss-feed url (bijv. saskiasmit.nl/feed) moet hebben die je in de 'share blog updates' automated mailing van Mailchimp kunt plaatsen. Je kunt dan aangeven wanneer je de update wilt versturen en hoe vaak: elke dag of 1 keer week. Wanneer je geen blogs post op je website, gaat er ook geen mail uit.
LET OP: Deze feature is ook alleen maar beschikbaar als je dit al eens eerder hebt gebruikt. De optie om nu via een RSS-feed een automatische mail te versturen is niet meer gratis mogelijk. Alternatieven zoals Brevo (voorheen SendinBlue en LaPosta bieden deze optie nog steeds aan ook voor hun gratis accounts. Voor LaPosta moet je wel met HTML codes aan de slag. Mailerlite heeft de rss-feed optie achter een upgrade verplaatst.
Customer journey
Sinds oktober 2020 biedt Mailchimp de mogelijkheid om een customer journey, of in goed Nederlands een klantreis, te maken. Dit kan via de menu-item Automations. Bij de gratis versie krijg je een preview van hoe je zo'n funnel bouwt. Je bepaalt hiervoor wat het startpunt is van de reis van jouw klant; een aanmelding voor jouw lijst, een tag, een verjaardag en als je je webshop aan Mailchimp heb gekoppeld: een verlaten winkelmandje of de aanschaf van een specifiek product. Je kunt 'if/else', wacht en uitstel momenten in bouwen. Je kunt klanten automatisch een tag meegeven wanneer je een bepaald traject hebben doorlopen.
Om een automation of customer journey in te zetten, heb je een betaald abonnement nodig van minimaal €13,- €25,-per maand bij 1500 contacten (precieze bedrag is afhankelijk van de dollarkoers en eventueel het aantal contacten dat je boven het maximale aantal contacten hebt).