Header merge tags kennisbank artikel Mailchimp

Hoe gebruik je merge tags in Mailchimp?

Wat zijn merge tags? Wanneer je je nieuwsbriefleden of contacten persoonlijk wilt aanspreken, kun je gebruik maken van samenvoegvelden.
Wellicht ken je deze nog van de tijd dat je brieven samenvoegde in Word om een persoonlijk brief te versturen. Op dezelfde manier kon je ook etiketten samenvoegen en afdrukken. Dit deed je dan door een excel-document te koppelen aan een brief- of etikettenformulier in Word. Door samenvoegvelden toe te voegen werden de persoonsgegevens zoals naam en adres uit het excel-bestand aan de brief gekoppeld. In mijn tijd als PR-medewerker/Management Assistent heb ik dit regelmatig gedaan.
Dit is hetzelfde principe met de merge tags in Mailchimp. Merge tags bieden onder andere de mogelijkheid om je mailings persoonlijk te maken. Zo je kun je nieuwsbrief starten met ‘Hallo Saskia!’ ipv. 'Hallo nieuwsbrieflezer!' of 'Beste relatie'.
Daarnaast zijn diverse tags beschikbaar om je campaigns aan te passen aan de wensen en behoeften van je relaties.

Wat zijn de randvoorwaarden?

Voor een aantal tags is het noodzakelijk dat je audience een aantal velden bevat in het aanmeldformulier zoals een naam. Wanneer je de rss feed content tag wilt gebruiken, moet je website wil een rss-feed hebben.

Waarom gebruik je merge tags?

Merge tags gebruik om je persoonlijke of dynamische content in je communicatie naar je publiek te gebruiken. Het geeft je mailing een persoonlijker tintje. Bovendien kun je een toegespitste mail sturen naar bijvoorbeeld een bepaald segment.
Ik heb bijvoorbeeld de tag *|LIST:RECENTX|* gebruikt om in mijn welkomstmail aan nieuwe contacten mijn laatst verstuurde mailings te laten zien.
Het is ook mogelijk om een poll of vragenlijst met de tag *|POLL:RATING:x|* Type or paste your poll question text here.  *|END:POLL|* of *|SURVEY|* in je mailing te gebruiken. Dit is handig als je wilt meten wat mensen vonden van de voorstelling, tentoonstelling of online cursus.

Welke mogelijkheden en samenvoegvelden zijn er?

Tags die te maken hebben met je publiek, je audience.
Informatie over en voor je contacten:
  • zoals deze 'Beste *|IF:FNAME|* *|FNAME|*, *|ELSE:|* Mailchimp gebruiker, *|END:IF|*'. Dus als FNAME niet aanwezig is dan wordt ‘Mailchimp gebruiker’ gebruikt
  • zoals het laten zien met welk e-mailadres ze zijn ingeschreven *|EMAIL|*
Tags die te maken hebben met het systeem zoals:
  • Social media deel links;
  • RSS feed content;
  • Account informatie;
  • Vertaling van je nieuwsbrief;
  • en tags om contacten te laten uitschrijven, hun profiel aan te passen of om de mailing door te sturen.

Hoe voeg je een merge tag toe aan je nieuwsbrief?

Je kunt de merge tags knippen en plakken vanuit de cheatsheet
of je kunt in je e-mailbouwer uit het dropdownmenu een tag kiezen:
  • Contact info - bijv. *|FNAME|*
  • Lijst info - bijv. de naam van je lijst *|LIST:NAME|*
  • Lijst links - bijv.  afmeldlink *|UNSUB|*
  • Social media delen - bijv. stuur een Tweet *|TWITTER:TWEET|*
  • Social media profielen -  bijv. *|TWITTER:FULLPROFILE|*
  • Content info - bijv. *|FEED:https://www.saskiasmit.nl/feed|*
In Preview kun je checken of je merge tag werkt door het schuifje Enable live merge tag info aan te zetten
enable-live-merge-tag-info-kennisbank-mailchimp-saskiasmit
Meer informatie op Mailchimp
Reactie plaatsen