Hoe voorkom je dat je mails via Mailchimp niet of niet goed aankomen?
04 november 2020 
3 min. leestijd

Hoe voorkom je dat je mails via Mailchimp niet of niet goed aankomen?

Regelmatig krijg ik de vragen: Hoe komt het dat mijn bouncerate van mijn mailing zo hoog is? Hoe kan ik zorgen dat mijn mailings goed aankomen? Waarom komen mijn nieuwsbrieven die ik verstuur via Mailchimp vaak in de spambox terecht?

In dit artikel geef ik hier een antwoord op. Hopelijk zijn de adviezen die ik hier onder aandraag, de oplossing voor het probleem dat je Mailchimp mails niet goed aankomen.

Vaak komt het doordat contacten handmatig of via een API (bijvoorbeeld via een CRM systeem) aan de e-maillijsten worden toegevoegd. Mailchimp noemt zo’n mailinglijst een ‘audience’. Door mensen zelf zich te laten aanmelden via een aanmeldformulier op je website of via de app op een tablet bijvoorbeeld in je museum of studieruimte, wordt de kans groter dat mailings goed aankomen.

Domein verificatie

Maar stel dat je dat niet hebt gedaan dan is er een mogelijke oplossing om te zorgen dat je nieuwsbrieven niet in de spam of ongewenste e-mail terecht komen. Mailchimp geeft aan dat het belangrijk is dat je je e-mail domein verifieert.

Dit betekent dat het e-mailadres van waaruit je de campaigns (nieuwsbrieven) verstuurt, in mijn geval vanuit info@saskiasmit.nl, verifieert. Je verifieert je domein via een verificatie e-mail. Hier staat heel goed uitgelegd hoe je dit precies doet: https://mailchimp.com/help/verify-a-domain/

Authenticatie zorgt voor beter afleverbaarheid

Nog beter is om je domein te authentiseren. Door dit te doen wordt de echtheid van je domein vastgesteld waardoor de kans groter wordt dat de mailings goed in de mailboxen van je nieuwsbriefleden of contacten belandt.

Mailchimp voegt automatische authenticatie toe aan je marketingmails. Zo’n Domainkeys Identified Mail (DKIM) beschermt ontvangers van de mails tegen spam, vervalsing en phishing. Het voorziet in een traceerbare ID waardoor de ISP (internet service provider) van je ontvanger weet dat je een echte, rechtmatige afzender bent. Hierdoor komen je mailings beter aan in de inbox van de ontvanger.

Hoe authentiseer je je eigen domein dat je niet via Mailchimp hebt aangeschaft?

Ik heb via mijn domeinhost Realhosting de DNS gegevens aangepast. Wanneer je dit hebt gedaan, lijkt het alsof je mailings vanuit je eigen domein worden verstuurd dan staat er dus niet meer via ‘info@saskiasmit.nl via mailchimpapp.net’. Daarnaast krijgt je mail nog een extra ‘stempel’ mee met signed-by/ ondertekend door: saskiasmit.nl. Dit alles maakt je mailings niet alleen professioneler maar zorgt er dus ook voor dat de ontvangende e-mailsystemen je berichten vertrouwen die je zendt vanuit jouw domein.

E-mail header info

Voorbeeld geen authenticatie

Dit is een voorbeeld van nieuwsbrief die verstuurd is zonder dat het domein in Mailchimp in geauthentiseerd.

Mailchimp heeft een heel handig filmpje voor gemaakt hoe je je DNS gegevens kan aanpassen. Dat is hier te vinden: https://mailchimp.com/help/set-up-custom-domain-authentication-dkim-and-spf/

Ik zie bij veel Mailchimp nieuwsbrieven “via mcsv.net” of “on behalf of mcsv.net” staan in mijn Gmail inbox. Door authenticatie kun je dit wijzigen.

Wanneer je deze stappen hebt gevolgd, komt je nieuwsbrief beter aan bij je lezers en het ziet er ook nog eens professioneler uit.

Mailchimp heeft hier natuurlijk nog meer informatie over maar dan wel in het Engels: https://mailchimp.com/help/about-email-authentication/

Kom je er niet uit of blijven je Mailchimp mails in de spambox terecht komen? Neem contact op en ik ga kijken hoe ik je hiermee kan helpen.

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down