De grote overstap van Universal Analytics naar Google Analytics

Bedenk goed....wat je met je laatste Rolo doet... maar ook of een overstap van Universal Analytics naar Google Analytics 4 (GA4) iets voor jou en je bedrijf of organisatie is.

Het feit is dat de Analytics zoals je waarschijnlijk nu gebruikt om je bezoekersaantallen van je website of app te meten, binnenkort niet meer bestaat. En wel al per 1 juli 2023!

Wat dan, na de zonsondergang van het oude Google Analtyics?!

Google wil natuurlijk heel graag jou behouden als 'klant' (het gebruik van Google Analytics is (nog) gratis). Daarom hebben ze GA4 gemaakt dat minder leunt op cookie gegevens van jouw bezoekers en meer data haalt uit bijvoorbeeld gegevens van jouw klanten als ze zich hebben ingelogd op je website of app. En Google zet ook groot in op machine learning.

Je hoeft niet bij Google te blijven want Google Analytics is gratis maar niet kosteloos. De data van jouw website kan worden gebruikt voor machine learning. En wil je deze gegevens wel bij zo'n techgigant houden? Natuurlijk zet het moederbedrijf Alphabeth alles op alles om privacy-first te handelen. Ik ben alleen wel heel benieuwd naar hoe dit bedrijf het business model gaat aanpassen. Voor advertenties is het (zeer binnenkort) niet meer precies door te meten of ze rendabel zijn of niet. 

 Waarom overstappen?

Als je nu niet overstapt van UA naar GA4 heb je geen toegang tot de precieze data van jouw klantreizen. Dus kun je niet nagaan of jouw marketing werkt of niet. Want meten is weten! Het is niet nodig om over te stappen naar GA4. Dan is het nodig dat je een ander systeem gebruikt waarin je de antwoorden op de vragen die jij je afvraagt over het bezoek van je website. Ik gebruik onder andere analytics van Phoenix (affiliate) het CMS van mijn website. Andere webbouwsystemen hebben weer mogelijkheden.

Google Analytics te moeilijk?

Ik snap het maar al te goed. Toen ik voor bijvoorbeeld Museum Prinsenhof werkte, kijk ik ook maar een paar keer per jaar in Analytics als er mij iets werd gevraagd. 'Hoeveel bezoekers krijgen we op die specifieke tentoonstellingspagina?' 'Waar komen de online bezoekers vandaan?'  'Gaan ze naar de juiste pagina om bijvoorbeeld een online ticket te kopen?'

Toen ik bij een webshop werkte die onder andere dvd’s en Blu-rays verkocht (jaja, dat is al een tijdje geleden) heb ik geleerd hoe waardevol het is om te weten te komen wat je websitebezoekers doen, waar ze vandaan komen en waar ze op klikken of niet.  Daarna heb ik mij zoveel mogelijk proberen te verdiepen in webanalyse.  Vooral naar een manier hoe je zo makkelijke mogelijk de juiste en relevante cijfers naar voren kan halen. Want ik weer al geen ander dat je als allround en enige verantwoordelijk voor communicatie en marketing je maar beperkte tijd hebt voor zoiets als analytics. 

Dit is de reden waarom ik voor een archief een dashboard gebouwd en gekoppeld hebt aan Google Analytics. Samen met de webbouwer hebben we gezorgd dat er een koppeling plaatsvindt tussen de publiekswebsite en de databasewebsite waardoor nog meer duidelijk wordt wat de online archiefbezoeker zoekt en vindt. Nu hoeven de communicatiemedewerker niet weer elk kwartaal of half jaar in Analytics te duiken waar ook al weer alle benodigde informatie stond.

Mijn missie is om webstatistieken en analyse voor iedereen zo makkelijk en toegankelijk mogelijk te maken. Geen moeilijke tutorials, geen ingewikkelde rapporten want heel vaak heb je alleen de basiscijfers nodig.

Nu dat de zon ondergaat voor Universal Analytics deze zomer, zoals Google dit zo mooi noemt, wil ik jou op een simpele en duidelijke manier uitleggen wat de verschillen zijn tussen UA en GA4, welke alternatieven er voor jou zijn, hoe je kunt overstappen en hoe je na de overstap de cijfers kunt achterhalen die je nodig hebt.

In korte filmpjes leg ik het uit, geef ik voorbeelden en laat het zien. We maken samen een rapportage en je kunt vragen stellen. Ik noem het de Masterclass Overstappen naar GA4?Met een vraagteken want die overstap hoeft niet altijd, er zijn alternatieven. 

Klik hier om deel te nemen aan de masterclass


Heb je vragen, mail me dan!