Mailbox

Mailchimp inbox en contactformulier

Hoe gebruik je de Inbox en hoe maak je een contactformulier in Mailchimp?

Voordat ik ga uitleggen hoe je een contactformulier maakt in Mailchimp, ga ik de vraag beantwoorden waarom je dit zou willen doen in Mailchimp.

In veel websiteprogramma’s, oftewel content management systemen (CSM), zit een optie of kun je een plug-in toevoegen om een contactformulier te maken. Waarom maak je dan in Mailchimp zo’n contact form?

Mailchimp biedt de mogelijkheid aan om ook dit soort formulieren te maken omdat Mailchimp Inbox is geïntroduceerd. Hiermee verzamel je alle gegevens rondom je contacten in je lijst op één plek. Je hoeft niet meer in je webshop of ticketsysteem te kijken en nog in je Outlook-mailbox en dan ook nog in Mailchimp. Het is mogelijk om alle klantinformatie in Mailchimp bij elkaar te hebben. Het contactformulier is een van de mogelijkheden om die informatie te vergaren.

Mailchimp Inbox

Je kunt de Inbox van Mailchimp gebruiken om te reageren op berichten die je hebt ontvangen op je verzonden mailings. Je kunt in Inbox feedback verzamelen, vragen beantwoorden en een persoonlijke band met je publiek opbouwen.

Elke audience, oftewel lijst, in je Mailchimp account heeft een eigen inbox. Als je een gratis account hebt, kun je reageren op berichten die je via een campaign of een enquête binnenkrijgt. Of wanneer een potentiële klant een bericht via het Mailchimp contactformulier verstuurt. Om persoonlijke berichten te kunnen versturen zonder een eerste interactie vanuit je contact, heb je een betaald account nodig.
De door jou verzonden berichten tellen mee voor je limiet van verzonden mailings.

Je kunt ervoor kiezen om alle contactmomenten via Mailchimp te laten lopen. Het voordeel is dat je alle klantinformatie bij elkaar hebt. Het is namelijk ook mogelijk om de berichten die gerelateerd zijn aan webshop bestellingen of een kassaverkoop via Mailchimp te versturen. Hiervoor moet je natuurlijk wel je webshop of ticketsysteem aan Mailchimp hebben gekoppeld.

Waar staat die Mailchimp Inbox?

De Inbox vind je onder je Audience -> Inbox.
In het voorbeeld hieronder staat een ingekomen bericht die ik heb ontvangen naar aanleiding van de Mailchimp vragenlijst die op mijn website staat. Je kunt labels hangen aan berichten net zoals je dit kunt in een iedere andere mailbox. Het is mogelijk om interne opmerkingen toe te voegen wanneer je werkt met meerdere gebruikers in je Mailchimp account (alleen mogelijk in de betaalde versie). Met deze feature wordt het gebruik van Mailchimp als CRM -systeem nog interessanter.
voorbeeld mailchimp inbox

Hou overzicht in je mailbox

Je kunt in Inbox in real time zien of een van je teamleden een bericht aan het beantwoorden is. Je kunt zien wie online is en welk bericht ze aan het lezen zijn en of ze hier al een antwoord op aan het typen zijn.
Je kunt zelfs mail laten doorsturen naar de Mailchimp Inbox vanuit een ander account die je bijvoorbeeld gebruikt voor klantenservice.

Hoe maak je een contactformulier?

Kies je audience waarvoor je het contactformulier wilt maken. Je kunt de teksten en de kleuren aanpassen. Je kunt het formaat van het formulier of het lettertype op dit moment nog niet aanpassen. Je kunt een aanmeld vinkje voor je mailinglijst toevoegen.
Je kunt een tag kiezen of maken die je aan het e-mailadres toevoegt, dat op deze manier contact opneemt.

Wanneer je je formulier publiceert, ontstaat een link naar het formulier. Opvallend is dat er nog steeds ‘contact us’ staat in de browserbalk. De vraag is nu waar je deze link kunt inzetten. Het is mooier als het formulier op je website kan worden geplaatst. Of dat je het zelfs in een Mailchimp website kunt gebruiken. Voor nu is het een manier om in contact te komen met je klanten, zei het via een externe link.

Wat gebeurt met het gegevens van degenen die contact met je opneemt via het formulier?

Als het een nieuw contact is, wordt deze als aangemeld (subsribed) of niet aangemeld (unsubscribed) toegevoegd aan je lijst. Wanneer het contact al aanwezig in je lijst, wordt het profiel geüpdatet.

Het contactformulier en de Mailchimp Inbox zijn blijkbaar nog features in aanbouw en wanneer er nieuwe ontwikkelingen zijn te melden, voeg ik deze toe aan dit artikel.

Photo by Egor Myznik on Unsplash
Reactie plaatsen